Rauno Saari: Askarruttaa ja ahdistaa?

24.7.2019

Rauno Saari
Rauno Saari

Ilmastonmuutos on ajan aihe. Osaksi puheet ja kirjoitukset ärsyttävät. Osaksi ne ahdistavat. Kesän parhaaseen mökkiaikaan YLE ja osa lehdistöä ovat markkinoineet selvitystä, jonka mukaan vapaa-ajan mökeille tapahtuva liikenne on paha ympäristön saastuttaja, oikea vaiettu ongelma. Se kun nojaa yksityisautoiluun. Uutisoinnissa ei ole pohdittu mökkeilyn merkitystä muilta osin, sen paremmin mökkiläisen hyvinvoinnin kuin maaseudun asukkaiden toimeentulon kannalta. Jos todetaan, ettei mökkeily ole ekologisesti kestävää, niin mitä pitäisi sitten tehdä sen toisen puolen kansasta, joka nyt viettää vapaa-aikansa eri puolilla Suomea olevilla mökeillä. Hiilijalanjälkeä kun ei synny vain yhdestä asiasta ja yhdellä tavalla elää. Se askarruttaa ja ahdistaa.

Antti Rinteen (sd) hallituksen tavoite on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030. Liikenne- ja viestintäministeriöstä selitetään hurskaana, että tavoitteena ei ole poistaa liikennettä. Liikenne pitää vain saada päästöttömäksi. Suomessa on liki kolme miljoonaa autoa. Joka toisella kansalaisella on auto. Autokanta on vanhaa ja päästöt korkeat verraten EU:n määrittämään puhtaan päästön tasoon. Koko autokanta pitäisi siis uusia parin seuraavan hallituskauden aikana. Ministeriössä puhalsivat reippaat tuulet koko  Juha Sipilän (kesk) hallituksen ajan. Tuloksia ei paljon syntynyt. Miten nyt jatketaan, se askarruttaa.

Ministeri Sanna Marin (sd) on vastuutettu lähes mahdottomaan tehtävään. Yhdyskuntarakennetta kehittämällä saadaan kyllä suurissa asutuskeskuksissa jotain aikaan. Joukkoliikenteen kehittämisessä on käyttämättömiä mahdollisuuksia. Mutta kaupunkirakenteiden muuttaminen kestää sukupolvien ajan ja joukkoliikenne ei palvele maaseudun asutusta edes tekohengityksellä. Sähkö- ja hybridiautoja meillä on vasta 15000 eli vain nimeksi. Eikä sähköautoilu ole lisääntyessäänkään kestävä ratkaisu. Uudentyyppisiä bio-, kaasu- ja vetypohjaisia voimanlähteitä on kehitettävä. Siinä kuluu pakosta aikaa ja tupakkia.

Sanna Marin kertoo (HS 20.7.2019) pyrkimyksenään olevan edistää liikennepolitiikassa kestävää kehitystä niin, että päätökset ovat myös sosiaalisesti oikeudenmukaisia ja ratkaisut taloudellisesti kestäviä. Tähän kolmiyhteisöön - jos se pysyy kasassa - ei ole huomauttamista. Päättävässä asemassa olevalta  toivookin malttia kuunnella, mikä kansalaisia askarruttaa tai nyt jopa ahdistaa.

Kansanedustaja-emeritus Timo Roos (sd) muistutti aikanaani, minkälaista taitoa politiikan ammattilaisen vaaditaan . ”Se on kuin lannan ajoa ilman perälautaa”